Friday, May 27, 2011

10 K dalam persahabatan

                





1. Kecintaan merupakan elemen yang paling penting sekali dalam sesebuah persahabatan. Ikatan sesebuah persahabatan akan mudah rapuh jika tiadanya kecintaan antara dua insan yang disandarkan kepada Si Pemilik cinta itu sendiri.Sebab itu, kadang-kadang perlunya kita meluahkan rasa cinta kita terhadap sahabat kita dengan mengungkap "uhibbuka/i fillah" (bagi sahabat-sahabat yang sama jantina sahaja) agar mereka tahu betapa cintanya kita terhadap mereka kerana Allah

2.Kasih sayang lebih kurang sama sahaja maksudnya dengan kecintaan.Namun,setelah kita mencintai sahabat kita,perlunya kita curahkan segala kasih sayang kita terhadap mereka. Tetapi,kadangkala kasih sayang tidak perlu dipamerkan secara luaran.Cukuplah sekadar kita mendoakan untuk sahabat-sahabat kita,insyaAllah,itu sudah cukup membuktikan betapa sayangnya kita terhadap mereka

3.Keikhlasan dapat menjamin sesebuah persahabatan mendapat keberkatan dan rahmat daripada Illahi.Tidak ikhlas ketika bersahabat dengan seseorang akan mengundang permusuhan antara sahabat.Bersahabatlah dengan seseorang kerana keluhuran hati budinya, bukan kerana rupa,pangkat atau harta yang dimilikinya


 4.Kesetiaan terhadap seseorang sahabat mampu memanjangkan tali persahabatan walaupun jarang bertemu.Apabila kita setia terhadap kita,kita akan diingati oleh mereka sehingga akhir hayat mereka, kerana tidak kira susah atau senang,kita setia berada di sisinya memberi sokongan,insyaAllah

5.Keberanian dalam berkata benar.Dalam persahabatan juga,kita hendaklah berani apabila ingin mengatakan sesuatu.Lebih-lebih lagi jika kita telah melakukan sesuatu yang menyakiti hatinya,kita kena berani mengaku padanya atas kesilapan yang dilakukan.Selain itu,berani juga dalam menasihati sahabat kita. kerana sebagai sahabat,kita mesti mahukan yang terbaik untuk mereka kan?


6.Kejujuran juga perlu dalam persahabatan.Jangan sesekali menipu atau menyembunyikan apa-apa daripada pengetahuan sahabat kita.Mereka juga perlu tahu apa yang kita lalui dalam kehidupan kita.Jangan berahsia, melainkan pada perkara yang benar-benar perlu dirahsiakan


7.Kemaafan.Sekiranya sahabat kita pernah melakukan sebarang kesilapan,bersedialah untuk memaafkannya,tidak kira sebesar manapun kesalahan mereka terhadap kita kerana sahabat yang baik adalah sahabat yang bersedia untuk memaafkan sahabatnya.Jika kita yang bersalah,janganlah malu untuk meminta maaf daripada mereka kerana orang yang dahulu meminta maaf adalah orang yang hebat


8.Kesedihan.Apabila kita sedar bahawa sahabat kita sedang bersedih,maka,ikutlah sedih bersama-sama dengan mereka.Tawarkanlah bahu kita untuk dijadikan tadahan air mata mereka.Kerana tiada siapa yang akan mereka cari selain kita sahabat mereka


9.Kegembiraan.Begitu juga dengan kegembiraan.Jika kita gembira,maka marilah berkongsi kegembiraan itu bersama sahabat-sahabat tercinta.Tidak mahukah kita bergelak tawa dengan mereka?Tidak mahukah kita melihat ukiran-ukiran senyuman indah di raut wajah mereka? Kegembiraan kita,kegembiraan mereka jua.


10.Keserasian di sini bukanlah bermaksud "Kau cantik, aku mesti cantik," "Kau kaya, aku pun kena kaya".Tidak sama sekali.Sememangnya manusia dijadikan oleh Allah berbeza-beza, namun, dalam persahabatan keserasian dapat diwujudkan apabila terbinanya persefahaman antara dua pihak.Apabila ada persefahaman, barulah hubungan kita dengan sahabat kita akan menjadi lebih baik dan akan berkurangnya pergaduhan disebabkan salah faham

Friday, May 20, 2011

Happy birthday,awak..



Happy birthday to a special person!
Although I haven't known you many years,
Perhaps because you've dried so many tears,
Pleasure reigns as I these greetings end.
Your happiness should last till all things end!
Because you've been so sweet and understanding
In toughest time you've made me laugh and smile
Rejoice in your own specialness awhile
This I'm not requesting but demanding!
How else to make yourself the celebration,
Doing what does not come naturally?
Always your concern has been for me,
Yet now you must endure my adoration!

p/s:smoga awk pnjng umur,hdup dbrkati dan dlindungi Allah
 ~19 Mei 2011~



Saturday, May 7, 2011

Luahan hati by Kristal



Pertama kali ku dengar suaramu
sayunya hatiku merindui dirimu
walaupun belum kita bersua muka
namun aku tetap jatuh cinta

Pertama kali ku bertemu denganmu
hatiku terpaut melihat senyumanmu
aku mengharap engkau menerimaku
kerna aku bersedia menyintaimu

Akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jikala kau meninggalkan aku
terhiris hati ini
terguris jiwa ini
menangis tak berlagu

Biarpun ombak yang merubah pantai
kasihku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti

Sayangku pimpinkan tanganku
menuju mahligai bahgia
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
Oh kasih.....

Akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jikala kau meninggalkan aku
terhiris hati ini
terguris jiwa ini
menangis tak berlagu

Biarpun ombak yang merubah pantai
kasihku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti

Sayangku pimpinkan tanganku
menuju mahligai bahgia
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
Oh kasih...

*rndu sma kamoo sngt2.aduh!!:(

Monday, May 2, 2011

Andai lelaki tahu..



Andainya lelaki tahu, dalam hati seorang perempuan
Ada naluri untuk di sayangi,
Ada rasa untuk di beri perhatian,
Ada rasa untuk di dengari keluh kesahnya,
Ada waktu-waktu minta di temani kesedihannya,

Andainya lelaki tahu rajuk seorang perempuan minta di pujuk,
Marah seorang perempuan perlu di dekati,
Sedih seorang perempuan perlu di dengari,
Gembira seorang perempuan ingin di kongsi,

Andai lelaki tahu di sebalik seribu satu rasa itu
Ada sekeping hati nan lembut,
Bukan untuk di manjai,
Bukan jua untuk di tatang bagai minyak yang penuh,
Hanya perlu sedikit perhatian,
Agar rasa kasih itu wujud walau di saat jauh,

Kerana andai lelaki tahu hati ini akan sentiasa bertanya
Pada diri seorang perempuan,
Wujudkah cinta itu di hati lelaki,
Bila saat jauh tanpa perkhabaran

Sayangilah seseorang itu atas dasar siapa dirinya sekarang,
Bukan atas dasar siapa dirinya sebelum ini,
Cintailah seseorang itu kerana hatinya,
Bukan paras rupa semata2

Bukan diriku..


Setelah kupahami
Ku bukan yang terbaik
Yang ada di hatimu

Tak dapat kusangsikan
Ternyata dirinyalah
Yang mengerti kamu
Bukanlah diriku

Kini maafkanlah aku
Bila ku menjadi bisu
Kepada dirimu

Bukan santunku terbungkam
Hanya hatiku berbatas
Tuk mengerti kamu
Maafkanlah aku

Walau kumasih mencintaimu
Kuharus meninggalkanmu
Ku harus melupakanmu
Meski hatiku menyayangimu
Nurani membutuhkanmu
Kuharus merelakanmu

Dan hanyalah dirimu
Yang mampu memahamiku
Yang dapat mengerti aku

Ternyata dirinyalah
Yang sanggup menyanjungmu
Yang lama menyentuhmu
Bukanlah diriku

1 hri brjln-jln..


Pd 27 April 2011(1 hri sblum birthday aq),form aq wat lwtn ke PWTC smpna dgn pesta buku antrabngsa.best giler!!dpt gi sana dgn mmber aq lgi.bebas la skit.klau gi dgn parents aq,mmang sumpah la dpt shopping sngt.kna brjimat skit.huhu..

Smpai sna,kitorang trus round2 kt dlm.mcm2 grai bku yg de.aq plak pntang nmpk bku.ingtkn nk bli skit.tpi bile dh smpai sek,bru aq prsn yg aq borong bku kt sana.hehe..ntah brpa bnyk duit la yg aq blnjakn.dh sah aq kki shopping.hmm..skli skla je.buknnye slalu

Thn nie,aq cuma bli 4 novel yg tbal2 je.bgi aq 4 x ckup.dh sah kki novel,kan?ingtkn nk bli lgi,tpi mngingtkn poket yg smkin mnipis,trpksalh btlkn hsrat nk bli1 novel lgi.mybe next time.aq x lupa jgk bli bku revision.klau x bli,nnti parents aq mrh dan x bgi lgi aq gi sana.kna la aq bli utk mnylmtkn diri.hehe..

Aq bratur lama giler kt grai Sasbadi.hmpir 15 mnit jgk aq bratur smta-mta nk byr bku yg aq nk bli.pnjng giler barisan nk byr.hmpir kliling grai la brisan nk byr.dh la beg aq agk brat,pnuh dgn bku2 yg dh bli.tiba2 plak,de orng pnggil nma aq.ingtkn nk sruh aq wat pe.nk mnta tlong aq byrkn rupa2nye.nsib baik la mood aq tgh baik,aq tlong la byrkn bku Muadz tu.mmber aq dh pndng smcm je bile aq tlong Muadz byr tpi aq wat slmba bdoh je.tlong orng pon slh ke?lps dh slsai byr,mmber aq usik aq nie bini Muadz.hey!!aq tlong dye po slh ke??kite knalh tlong orng.naik angin jgk aq dgn mmber aq tpi aq wat x kesah.lantak la pe diorang nk kta.tiba2 je twin aq happy smcm.rupa2nye dye trjmpa 2 bdk llaki yg sbijik dgn mamat 2 orng tu.aq mls nk lyn twin aq yg excited jmpa bdk tu.aq ckp kt dye yg aq gi sini nk lupakn mamat 2 orng tu.nk hilangkn prsaan bngang aq kt mamat2 tu.grr...

Kitorang gi mnckik kt The Mall.fuh!!pnat jgk round2 cri tmpt mkn.dh la prut dh brbunyi irama hip hop.gi MCD pnuh,gi KFC pon pnuh.mklumlh,time bnyk lwtn dri sek.akhirnye,kitorang mkn kt food court kt tingkat bwh.lma jgk nk tnggu mknan siap.dh la kna byr kt kaunter khas.kna bratur dgn sbr plak tu.fuh!!msa nk tnggu mknan siap,trjmpa plak dgn ustzh Farah dgn ustzh Normawati.alamak!!trkntoi la plak!!hbis aq kna tgur dan kna ckik kt leher(x de la sakit mna pon)dgn ustzh Farah.mna la aq tau yg kitorang x bleh gi The Mall.klau x gi The Mall pon,kitorang nk mkn kt mna.hmm..klau x bleh gi The Mall pon,aq ttap akn curi2 gi jgk.biasa la.bdk nkl.hehe..nsib baik la wktu pgi tu kt sek,x de spotcheck.klau x,trkntoi la yg aq bwk hp.dh la bwk hp bru aq.klau kna rmps,mahunye aq mraung-raung.huhu..

p/s:kna mrh dgn polis trafik sbb mlintas sndiri.hello!!mna la aq tau de polis trafik yg brtugas.dh la brdiri kt bhgian tpi.mna la aq nmpk.lain kli brdiri la kt bhgian tngh skit.bru la aq nmpk.nk slhkn orng plak.best giler dpt ponteng class!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg